גרדה, עיירות סביב לה

סביב אגם גרדה יש עיירות רבות, כפרים וישובים שחלקם מפורסמים יותר וחלקם מפורסמים פחות, חלקם יפים יותר וחלקם פחות, אך בשורה התחתונה, לרבות מהעיירות שסביב האגם יש "קווי מתאר" דומים ותכונות משותפות רבות (טיילת יפה על שפת האגם, מבצר וחומות עתיקות, מדרחובים נעימים וכדומה), אם כי כמובן שזו הכללה ויש גם לא מעט הבדלים ביניהן, כולל הרקע והמרקם הטופוגרפי שלהן, כך לדוגמא, מלצ'סינה למרגלות המונטה באלדו, שונה מסירמיונה בדרום האגם השטוח או מריבה דל גרדה, על רקע ההרים שמצפון לה.

ככלל, נראה לי שנכון יותר לשלב ביקורים בעיירות שונות סביב האגם, כחלק נוסף מפעילות עיקרית של אותו יום ולא כ"מנה העיקרית". לדעתי, חבל להקדיש ימים שלמים לביקורים בעיירות הללו, מאחר ולאחר כמה זמן, עלולים ללקות ב"רעלת עיירות" ועדיף לשלבם כקינוח או כמנת ביניים המתווספת למנה העיקרית/לפעילות המרכזית של אותו יום. כך לדוגמא, שילבנו את לאציזה לאחר פארק גרדה לנד, הגענו לריבה דל גרדה לאחר ביקור בדולומיטים המערביים של רכס ברנטה מצפון לאגם גרדה וכדומה. ניתן כמובן גם להתחיל את היום בביקור בעיירות, לדוגמא בסירמיונה, אבל פחות מהנה לדעתי לעשות יום שכולו "עיירות סביב אגם גרדה". ביום שכזה, לאחר העיירה השנייה או השלישית, הכל כבר ייראה אותו דבר וחבל, כשמבקרים בכל עיירה ביום נפרד, מצליחים ליהנות יותר ולמצוא יותר בקלות את "הערך המוסף" שלה...

מבצר סקליג'רו במלצ'סינה

אנחנו התמקדנו יותר בעיירות שבצד הדרומי והמזרחי של אגם גרדה (Lago di Garda) ואלו הן הבולטות שבהן לטעמנו. לא ביקרנו כלל בצד המערבי. קשה מאוד להמליץ לאחרים איזו עיירה היא הכי יפה, כדאית או ראויה יותר לביקור, מאחר וזה עניין מאוד סובייקטיבי ותחושתי (זה משנה אם מגיעים למקום מסוים כאשר עייפים או רעבים או עצבניים, ובאיזה שלב של היום, לעומת אם מגיעים שבעים, רעננים ורגועים..) וכמובן גם גורמים חיצוניים כגון, גשם, הפנינג בעיירה באותו יום וכדומה, משפיעים את השפעתם הלא מודעת על האופן שבו אנו תופשים ומעריכים את הביקור באותה עיירה. המלצתי היא לנסות ולשלב ביקורים בשתיים עד שלוש עיירות שונות, אם הדבר אפשרי, ורצוי בימים שונים ולא באותו יום.

לאציזה (Lazise) - בצד המזרחי של גרדה

לאחר בילוי של יום בגרדהלנד, נראה לנו הכי טבעי בעולם לאכול בלאציזה הסמוכה ולטייל בה לקראת ערב.

חניה: יש חניה נוחה בתשלום (כשבאים מדרום, זה מצד שמאל של הכביש), ממש בצמוד לכניסה לחומות ולחלק התיירותי יותר של העיר, צמוד לנמל. למיטב זכרוני, התשלום הינו 1 יורו לשעה. שילמנו 1.7 יורו לשעה וחצי בערך כי הגענו לקראת שבע.

לאציזה היא עיירה חביבה מאוד ושווה בהחלט שיטוט של שעה-שעתיים באזור הטיילת המקסימה שלה, המבצר, הנמל הקטן וכיכר העירייה מוקפת המסעדות, הגלידריות וחנויות המזכרות. האזור לא עמוס בתיירים ונעים ללכת לאורך הטיילת ממש על המים, לשבת על ספסלי האבן מול האגם ולראות ברווזים במים. צריחי הכנסיות ומאחוריהן החומות בשילוב עם הנמל הקטן והציורי עם סירות הדיג הינו בהחלט מראה יפה. לכך יש להוסיף את הבתים הצבעוניים והיפים ואת הסמטאות הנעימות מסביב לכיכר Piazza V. Emanuele היפה. בגלל שמדובר בשטח גיאוגרפי קטן, הטיול בלאציזה חביב ונעים ולא מעייף.

מסעדה מומלצת בלאציזה: Al-Paradise היא מסעדה ופיצריה נעימה וטובה עם חצר גדולה ומקורה. כשהגענו לשם, המקום היה מלא בסועדים מקומיים ובתיירים. מגוון המנות הרגיל. היה טעים וזול והשירות היה ידידותי ויעיל. אכלנו ושתינו היטב ושילמנו 40 יורו כולל הטיפ (אין שם קופרטו). המסעדה נמצאת במתחם החומות, אבל קרובה יותר לחניה מאשר לטיילת. היה פשוט אחלה.
כתובתה:
.Al Paradise. Via Porta Del Lion 7, Lazise. טלפון: 045-6470262.

בשורה התחתונה, לאציזה היא עיירה חביבה ויפה על שפת אגם גרדה. העובדה שהיא סמוכה לגרדה לנד ולמתחם CanevaWorld מאפשרת לשלב אותה בתוכנית היומית ולסיים בה את היום. אם נמצאים באזור ויש זמן, מומלץ לקפוץ לשעה-שעתיים של טיול. אם לא, אז ביקור בריבה דל גרדה, מלצ'סינה, סירמיונה ושות' יספק חויה די דומה, פחות או יותר.

Lazise

סירמיונה (Sirmione) - בצד הדרומי של גרדה

הגענו לסירמיונה בערב גשום. החנינו את הרכב סמוך מאוד לחומות. חצינו את הגשר מעל תעלת המים ונכנסנו לתוך החומות. עקב השעה המאוחרת והגשם ראינו רק מבחוץ את מצודת סקליג'רו. טיילנו עם מטריות ברחוב הראשי שנקרא ויטוריו עמנואלה והוא עמוס בחנויות, מסעדות וגלידריות ומשם, שוטטנו בסמטאות היפות ובכיכרות הקטנות.

הערה קטנה: מקריאה בכל ספרי הטיולים שקראנו (ועברנו על לפחות 4 ספרים), עלה הרושם המוטעה (לפחות לנו, למרות שקראנו בנפרד והגענו לאותה מסקנה) כאילו סירמיונה היא עיירה קטנה מאוד, שכשנכנסים אליה, נוסעים קצת וישר מגיעים לחומות ולכניסה לעיר העתיקה. ולא כך הדבר - סירמיונה היא עיירה גדולה יחסית ונסענו די הרבה בתוך העיר עד שהגענו לאותו חלק קטן ותיירותי של אזור העיר העתיקה. נכון שיש שילוט לכיוון מרכז העיר, אבל קחו זאת בחשבון ואל תילחצו שלוקח זמן עד שנוסעים ומגיעים לחומות ואל תמהרו להיכנס לחניון עד שלא תראו בעיניים את החומות, אחרת תלכו הרבה.

סמטאות סירמיונה בערב

ריבה דל גרדה (Riva Del Garda) - בצד הצפוני של גרדה

הגענו לריבה בערב, לאחר יום ארוך בשולי הדולומיטים. טיילנו בטיילת הארוכה, במרכז העתיק על שלל סמטאותיו הצרות, במדרחוב היפה המוביל לכיכר המרכזית שעל שפת האגם וסביב המצודה. ההרים שמעל ריבה דל גרדה יוצרים אפקט מרשים כשנמצאים למטה על שפת האגם. כשהיינו, היה הפנינג ובמה מרכזית עם הופעות ומאוד נהנינו. עיירה נאה וחביבה.

חניה: יש חניה בשפע ברחובות הקטנים שליד הטיילת והמדרחוב. התשלום לפי שעה,יש מדחנים וחניה של שעה עולה 1 יורו.

מסעדה מומלצת בריבה דל גרדה:  La-Leonessa היא מסעדה ופיצריה חביבה מאוד, נטולת קופרטו, במדרחוב קטן שמוביל מהטיילת לכיכר המרכזית piazza 3 novembre  שעל שפת האגם. אכלנו שם ארוחת ערב טובה, כולל מנות שונות של פסטות ופיצות, שתיה לילדים, קנקן יין וגראפה ויצאנו ב- 45 יורו אחרי שהשארנו טיפ. מקום פשוט (במובן הטוב של המילה) עם אוכל טעים, המון סועדים מקומיים ואווירה שמחה טובה. אהבנו! כתובתה: La Leonessa. Via Maffei ang. Via Concordia 1. טלפון: 0464552777.

בשורה התחתונה, גם במקרה זה, אם נמצאים באזור, שווה להיכנס, אבל לא הייתי נוסע מדרום האגם במיוחד כדי לטייל בריבה, למרות יופייה. מאחר והגענו לריבה בערב ולאחר טיול בדולומיטים ובמפלי נארדיס, החלטנו לוותר על ביקור במפלי וארונה, צפונית לעיר.